آیا تا به حال به یک محتوای آنلاین نگاه کرده اید و فکر کرده اید: هوم، مطمئن نیستم که بتوانم به آن اعتماد کنم؟ که این را نوشته؟ چرا باید یک کلمه از صحبت های آنها را باور کنم؟ این بیشتر از آنچه فکر میکنید اتفاق میافتد، به خصوص اگر به دنبال محتوایی هستید که برای تصمیمگیری استفاده میکنید که میتواند بر زندگی شما تأثیر بگذارد: به عنوان مثال، اطلاعات مالی یا پزشکی. اینجاست که EAT وارد عمل میشود: تخصص، اقتدار، و اعتماد طیفی از سیگنالهایی که گوگل برای ارزیابی و قضاوت محتوا استفاده میکند.
EAT یک مفهوم اصلی در راهنمای ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل است
گوگل دائما در حال مبارزه بر سر محتوای خوب و بد است. در سال 2021، بیش از هر زمان دیگری. اطلاعات نادرست فراوان است، مردم با سیستم بازی می کنند، و یک بیماری همه گیر ترسناک نیاز روزافزون به ارائه محتوای قابل اعتماد را ایجاد می کند. گوگل سخت کار می کند تا سیستم های خود را آموزش دهد تا محتوای با کیفیت بالا، ماهرانه نوشته شده و واقعی را تشخیص دهد و به آن پاداش دهد. اینجاست که ما EAT را می بینیم.
تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن در دستورالعمل های رتبه بندی کیفیت جستجوی گوگل و در پست های دیگر گوگل بسیار ذکر شده است . اینها سیگنالهای اصلی هستند که به گوگل کمک میکنند بخشی از محتوای آنلاین را ارزیابی و قضاوت کنند. راهنمای ارزیابی کیفیت نمایشی از نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل است. بن گومز، معاون جستجوی گوگل، در مصاحبه ای با CNBC گفت :
«شما میتوانید دستورالعملهای ارزیابیکننده را به عنوان جایی که میخواهیم الگوریتم جستجو پیش برود، مشاهده کنید. آنها به شما نمی گویند که الگوریتم چگونه نتایج را رتبه بندی می کند، اما اساساً نشان می دهند که الگوریتم باید چه کاری انجام دهد.”
بن گومز
البته، EAT برای هر جستجویی که وجود دارد به صورت یکسان استفاده نمی شود. EAT به ویژه برای محتوای وب که مواردی را توصیف می کند که می تواند بر زندگی بازدیدکنندگان تأثیر بگذارد مهم است. اینها به اصطلاح سایت های YMYL هستند.
سایت های YMYL چیست؟
YMYL مخفف (Your Money or Your Life9) است. این صفحات مربوط به صفحاتی هستند که محتوایی دارند که به معنای واقعی کلمه می تواند به قیمت جان شما تمام شود. صفحاتی مانند این می توانند بر رفاه، سلامت، وضعیت مالی یا ایمنی بازدیدکنندگان تأثیر بگذارند. این بسیار گسترده است و تعداد زیادی از سایت ها را تحت تأثیر قرار می دهد. به این موضوع فکر کنید، حتی پذیرش کارت های اعتباری برای خرید آنلاین، سایت شما را به YMYL تبدیل می کند.
در اینجا چند نمونه از نمونه هایی است که گوگل در مورد YMYL ارائه می دهد:
- اخبار و رویدادهای جاری،
- مدنی، دولت و قانون،
- دارایی، مالیه، سرمایه گذاری،
- خريد كردن،
- سلامت و امنیت،
- گروه های مردم
- و تعداد زیادی دیگر ، که شامل بسیاری چیزها و تصمیمات دیگر است که می تواند بر زندگی یک فرد تأثیر بگذارد.
دلیل اینکه گوگل این سایتهای YMYL را شناسایی میکند این است که این سایتها نیاز به بررسی دقیق دارند. از آنجایی که محتوای این نوع سایتها میتواند بر زندگی افراد تأثیر بگذارد، باید با دقت بیشتری ارزیابی شود. در عصر اخبار جعلی و اطلاعات غلط، یافتن، قضاوت انتقادی و اعتماد به محتوای آنلاین به طور فزاینده ای دشوار است. به خصوص در حال حاضر، در طول همه گیری COVID-19، گوگل بسیار سخت مبارزه کرده است تا اطلاعات نادرست در مورد ویروس در نتایج جستجو ظاهر نشود.
برای این کار، گوگل از سیگنال های مختلفی استفاده می کند تا مشخص کند یک سایت چقدر قابل اعتماد است. همچنین دارای سیستم هایی برای قضاوت در مورد تخصص و اقتدار به اصطلاح کارشناسان است. این سیگنالها با هم به گوگل کمک میکنند تا درک بهتری از اینکه کدام سایتها را رتبهبندی کند و کدام سایتها را زیر قالیچه قرار دهد.
EAT به چه معناست؟
همانطور که قبلا گفته شد، EAT مخفف (Expertise, Authoritativeness و Trustworthiness) است. اینها همه به هم مرتبط هستند و برای ارزیابی عملکرد یک سایت استفاده می شوند. سایتهایی با EAT خوب میتوانند در هر بخش، در هر صنعتی ظاهر شوند این به سایتهای YMYL محدود نمیشود.
تجربه و تخصص
کسی که مقاله ای را که می خوانید نوشته چقدر متخصص است؟ آیا می توانید چیزی در مورد آنها بدانید؟ آیا آنها متخصصان مشهوری هستند و برنده جوایزی هستند؟ در هاروارد درس خوانده است؟ آیا مقاله مربوط به وام مسکن توسط یک مشاور مالی با تجربه در زمینه تامین مالی ملک مسکن نوشته شده است یا یک بازاریاب محتوا آن را به خاطر دریافت لینک نوشته است؟ برای بسیاری از موضوعات، این مهم است.
برای محتوای YMYL، تخصص مهم است. افرادی که آن را می خوانند باید بدانند که می توانند به تخصص شخصی که آن را نوشته است اعتماد کنند. آیا توصیه های پزشکی را از یک وبلاگ نویس مادر دریافت می کنید؟
برای محتوای غیر YMYL، گوگا همچنین از اصطلاح تخصص روزمره استفاده میکند تا نشان دهد که نویسندگان در صورت داشتن تجربه زندگی، در زمینه خود متخصص در نظر گرفته میشوند. تخصص نویسنده در سطح خود محتوا قضاوت می شود.
اعتبار
گوگل در حالی که به دنبال تعیین اعتبار است، نویسنده، محتوا و خود وب سایت را در نظر می گیرد. واقعاً شما و سایتتان چقدر صاحب اعتبار هستید؟ همه چیز به این بستگی دارد که شما کی هستید، نماینده چه کسی هستید و شهرت شما چیست. آیا سایت شما در این موضوع معتبر است؟ آیا کارشناسان معروف به محتوای شما لینک می دهند یا اشاره می کنند؟ آیا در تحقیقات استفاده شده است؟ آیا نظری از سوی کارشناسان دیگر دارید؟ آیا ویکی پدیا به محتوای شما پیوند داده یا به آن اشاره کرده است؟ آیا صفحه ویکی پدیا خود را دارید؟
اعتماد پذیری
برای اطمینان، گوگل نویسنده، محتوا و خود وب سایت را نیز در نظر می گیرد. گوگل از سیگنال های زیادی برای تعیین قابلیت اعتماد شما (سایت) استفاده می کند. این می تواند به سادگی قابل اعتماد بودن فنی باشد – آیا اتصال SSL دارد؟ – به سیگنالهای انتزاعیتر مانند بحثهای آنلاین درباره کسبوکارتان یا نحوه پاسخدهی شما به نظرات آنلاین. چرا مردم زندگی خود را در سایت شما به خطر می اندازند؟ آیا کسب و کار شما قابل اعتماد است؟
آیا EAT یک عامل رتبه بندی است؟
بحث های زیادی وجود دارد که آیا EAT یک عامل رتبه بندی است یا خیر، اما واقعاً اینطور نیست. این چیزی نیست که بتوانید مستقیماً به آن اشاره کنید، برای رسیدن به آن باید این کار را انجام دهید.
گوگل توضیحاتی در مورد EAT به عنوان یک عامل رتبه بندی اضافه کرد
کار بر روی EAT به هر حال خوب است زیرا شما در حال تلاش برای بهبود تخصص، اقتدار و اعتماد خود در چشم مشتریان خود هستید. و این کاری است که هر کسب و کاری باید انجام دهد، درست است؟ اما نباید کار فنی سئوی شما را از بین ببرد.
به دستورالعمل های ارزیابی کیفیت گوگل بروید تا ببینید آنها در نتایج جستجو به دنبال چه چیزی هستند. به یاد داشته باشید که این توصیفی از نحوه عملکرد الگوریتم نیست، بنابراین نیازی به وسواس در مورد آن ندارید. “به سادگی” بهترین سایت ممکن را در آنجا ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما درجه یک است و در صورت نیاز توسط متخصصان پشتیبانی می شود.
نحوه بهبود EAT
همانطور که می توانید تصور کنید، EAT یک موضوع انتزاعی است و هیچ کتاب راهنما در مورد اینکه برای افزایش اعداد چه کاری باید انجام دهید وجود ندارد. اینطور نیست که یک قطعه جداگانه از الگوریتم با شماره گیری های مختلف باشد که بتوانید بچرخانید. این به سادگی طیف وسیعی از سیگنالها است که به گوگل کمک میکند شما، محتوا و کسبوکارتان را تحت کنترل درآورد.
لازم نیست هر سایتی نگران EAT باشد، اما اگر سایت YMYL دارید، کارهای زیادی برای بهبود آن می توانید انجام دهید. همچنین این کار بسیار بیشتر از بهبود ساده صفحه درباره ما و صفحات نویسنده است . اگر واقعاً میخواهید بهعنوان یک متخصص دیده شوید، باید ساعتهای زیادی را صرف کنید. به آرامی، اما به طور پیوسته به آنجا خواهید رسید.
برخی از کارهایی که می توانید برای بهبود EAT انجام دهید – البته بسته به نوع محتوایی که دارید:
- در ویکی پدیا نام برده شوید، یا فهرست خود را دریافت کنید (آسان، درست است؟)
- وارد نمودار دانش گوگل شوید
- اشاره های بیشتر از کارشناسان مورد اعتماد
- از سایت های با ارزش لینک دریافت کنید
- در روزنامه های با ارزش یا در سایت های معروف دیگر ظاهر شوید
- بررسی های با کیفیت بالا ترتیب دهید
- اجازه دهید کارشناسان موضوع محتوای شما را بررسی کنند
- کیفیت محتوای خود را افزایش دهید
- محتوای خود را بیش از حد فروش محور نکنید
- محتوای منحصر به فرد مانند مقالات تحقیقاتی انجام دهید
- جزئیات کسب و کار خود را بهبود بخشید / صفحات درباره ما
- زیست خود را بهبود بخشید
- CTA و UX خود را اصلاح کنید (بدون الگوهای تیره!)
- تبلیغات خود را کنترل کنید
- غیره، و غیره.