الگوریتم MUM
گوگل MUM مخفف Multitask Unified Model است که یک فناوری جدید مبتنی بر هوش مصنوعی توسط گوگل برای درک و پاسخگویی به سوالات پیچیده جستجو است.
مانند سایر مدل های زبان قدرتمند، مانند LaMDA، GPT-3، و BERT، Google MUM بر اساس معماری ترانسفورماتور است . معماری ترانسفورماتور یک مدل شبکه عصبی است که یک ورودی متوالی را به یک خروجی متوالی تبدیل میکند، مانند تشخیص گفتار و تبدیل متن به گفتار.

گوگل برای درک بهتر آن مثالی را ذکر کرده است. فرض کنید، می خواهید پاییز آینده پس از کوهنوردی در کوه آدامز، کوه فوجی را پیاده روی کنید. اکنون، شما می خواهید برای آن آماده شوید و بفهمید که چه کاری را متفاوت انجام دهید. ممکن است لازم باشد عواملی مانند ارتفاع کوه، درجه حرارت در طول فصل پاییز، تجهیزات مناسب یا چالشهایی که فرد هنگام پیادهروی در کوه فوجی با آن روبرو میشود را جستجو کنید. در سناریوی امروزی، یافتن پاسخی برای همه این سوالات برای شما آسان است. اما ممکن است برای جمعآوری پاسخهای همه این سؤالات، نیاز به انجام جستجوهای مختلف داشته باشید.
گوگل می گوید که این یک جستجوی پیچیده است زیرا با جستجوهای کمتر به پاسخ درستی نمی رسید.طبق گفته گوگل، کاربران برای هر کار پیچیده ای به طور متوسط هشت جستجوی پرس و جو انجام می دهند.
بنابراین، هدف اصلی به روزرسانی جدید گوگل MUM این است که به کاربران کمک کند با انجام تعداد جستجوی کمتر، به راحتی پاسخ سؤالات خود را بیابند.
آیا BERT با MUM متفاوت است؟

BERT مخفف (Representations Encoder Bidirectional) می باشد. این بر اساس معماری ترانسفورماتور ساخته شده است. BERT برای درک ماهیت کلمه در جست و جو، هم بخش سمت چپ و هم سمت راست را در نظر می گیرد.
به عنوان مثال، “شیر” به عنوان یک کلمه واحد به یک شیر جنگل، یک شیر آب یا یک شیر خوراکی اشاره دارد. BERT تشخیص بین کلمات را بر اساس سایر کلمات مورد استفاده در جستجو برای موتور جستجو آسان تر می کند.
بنابراین، معنای یک متن مبهم را با استفاده از کلمات دیگر در عبارت جستجو رمزگشایی می کند و به تولید نتایج مرتبط تر کمک می کند. اساساً به گوگل کمک می کند تا مقصود کاربر را درک کند.
مشابه BERT، MUM نیز بر اساس معماری ترانسفورماتور ساخته شده است. با این حال، الگوریتم MUM از برت 1000 برابر قدرتمندتر است.
برخی از ویژگی های MUM که آن را از BERT متمایز می کند عبارتند از:
این به 75 زبان مختلف آموزش داده شده است که به موتور جستجو کمک می کند تا درک جامعی از اطلاعات داشته باشد.
همانطور که از نام آن پیداست، گوگل MUM برای انجام چندین کار به طور همزمان برای جمع آوری اطلاعات برای کاربران ساخته شده است.
گوگل MUM چند وجهی است، به این معنی که اطلاعات موجود را به صورت متن، تصویر، ویدیو یا صدا را نیز درک میکند.
آیا MUM یک به روز رسانی الگوریتم رتبه بندی است؟
در گذشتهای نزدیک، گوگل بهروزرسانی برت را اعلام کرد که نحوه تفسیر متن کلمات را در یک جمله توسط موتور جستجو تغییر داد. در آن زمان، گوگل پاسخ خود را به سوالی در مورد چگونگی بهینه سازی برای BERT حفظ کرد. طبق گفته گوگل، چیزی برای بهینه سازی وجود ندارد. به سادگی به این معنی است که شما نمی توانید برای BERT بهینه سازی کنید، اما می توانید برای کاربران بهینه سازی کنید.
در مورد بهروزرسانی آینده MUM نیز مشابه است. این به شما کمک می کند تا برای هر پرسش پیچیده پاسخ پیدا کنید، موانع زبانی را حذف کنید و اطلاعات را در رسانه های مختلف درک کنید. بنابراین، ممکن است تأثیر قابل توجهی بر مفهوم سئو داشته باشد.
با این حال، باید منتظر بمانید تا متوجه شوید دقیقاً چه تأثیری بر سئو خواهد داشت. اما میتوانید بر روی اقدامات زیر برای بهبود سئو طبق بهروزرسانی جدید تمرکز کنید:
محتوای با ارزش را به کاربران خود ارائه دهید.
مطالعات جامع و مقایسه ای را برای کاربران خود ارائه دهید.
ممکن است دیگر لازم نباشد نگران ترجمه زبانی که در صفحات نتیجه نمایش داده می شود باشید.
بهینه سازی تصاویر، ویدئو و صدا.
ویژگی های الگوریتم MUM
گوگل در تلاش است تا چندین کار را برای ایجاد یک تجربه جستجو برای کاربران خود ادغام کند. اگر به روزرسانی جدید MUM به خوبی کار کند، به کاربران اجازه میدهد تا جستجوهای پیچیده را به راحتی انجام دهند.
در اینجا نحوه رسیدگی گوگل به پرسش های جستجوی پیچیده با کمک MUM آمده است:
حذف موانع زبان: همانطور که در بالا ذکر شد، گوگل MUM به 75 زبان مختلف آموزش دیده است. بنابراین، به موتور جستجو کمک می کند تا دانش را بین زبان ها منتقل کند. به عنوان مثال، اطلاعات مرتبطی برای جستجوی شما به زبان چینی وجود دارد. اما امروز، اگر پرس و جو را به زبان چینی تایپ نکنید، ممکن است در نتایج جستجوی شما ظاهر نشود. با این حال، با گوگل MUM، صرف نظر از زبانی که برای جستجو انتخاب میکنید، میتوانید اطلاعات مرتبط را به هر زبانی پیدا کنید.
به درک اطلاعات در قالبهای مختلف کمک کنید: گوگل MUM چند وجهی است. بنابراین، در آینده، اگر از هر قالب محتوایی برای پرسیدن پرس و جو استفاده کنید، موتور جستجو نتایج مربوطه را به شما نشان خواهد داد. گوگل در ادامه آخرین مثال خود اشاره کرد که میتوانید تصویری از کفشهای پیادهروی خود را نشان دهید و بپرسید: «آیا میتوانم از این کفشها برای کوهنوردی در دماوند در فصل پاییز استفاده کنم؟».
استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته برای جستجو: گوگل با دقت تمام مراحلی را که با هوش مصنوعی پیش میبرد آزمایش میکند تا دسترسی کاربر به اطلاعات مرتبط را بهبود بخشد. برای جلوگیری از هرگونه تحت تاثیر قرار دادن در سیستم های خود، هر الگویی را که ممکن است نشان دهنده تحت تاثیر قرار دادن در ML باشد، ارزیابی می کند.
تاریخ انتشار آپدیت MUM ؟
گوگل هنوز تاریخ انتشار آپدیت MUM را اعلام نکرده است. با این حال، در حال انجام آزمایشی های داخلی بر رویMUM است.
طبق اعلام گوگل در مورد بهروزرسانی MUM، میتوان شاهد اجرای زنده MUM در ماهها و سالهای آینده بود.
نتیجه نهایی
بهروزرسانی گوگل MUM هنوز در مرحله آزمایش اولیه است. با این حال، پس از انتشار آن، اطلاعات و محتوا به راحتی به هر زبان و رسانه ای در دسترس خواهد بود. این به کاربران امکان میدهد تا پاسخهای مرتبط به سؤالات پیچیده خود را به راحتی و سریعتر پیدا کنند.
این اقدامات گوگل همیشه باورنکردنی است. همانطور که پس از انتشار بهروزرسانی MUM، تغییراتی را در نتایج جستجو مشاهده خواهیم کرد، ممکن است شاهد ورود سئو به مرحله دیگری از تحول باشیم.